niedziela, 1 grudnia 2013

Dziecko inspiruje...

Drodzy czytelnicy :), bardzo dziękuję za wszystkie miłe słowa, Wasze komentarze, sugestie. O Edmodo na pewno jeszcze napiszę, gdyż moi uczniowie właśnie męczą się z kolejnym zadaniem na tej platformie.
Więcej o edmodo można przeczytać w bardzo inspirującym artykule pana Marcina Paksa "Drama Online, czyli metody symulacji w Sieci".
Dzisiaj natomiast chciałam trochę o lekcjach języka niemieckiego napisać ( w tym roku uczę 3 grupy o różnym stopniu zaawansowania).
Jako młoda mama nie zawsze mam czas spędzać popołudnia na wymyślaniu nowych, ciekawych lekcji. Czasami wygrywa zmęczenie, czasami zwyczajnie brakuje czasu, bo 15 miesięczne dziecko jest jeszcze bardzo absorbujące. Jedna z moich przyjaciółek mieszkająca w Austrii napisała, że jej córeczka (w wieku mojej Gosi) uwielbia tańczyć z latanią zrobioną na Dzień Świętego Marcina, czyli tzw. Martinstag. I my z Gosią, co prawda bez latani, zaczęłyśmy tańczyć i śpiewać "Ich geh' mit meiner Laterne". Gosia zachwycona, a w mojej głowie powstał pomysł, żeby na lekcji niemieckiego wykorzystać piosenkę. Okazało się, że młodzież o tym święcie nie ma pojęcia, więc i czegoś nowego o krajach niemieckojęzycznych się dowiedzieli.
A teraz konkrety...
Na lekcji wykorzystałam materiały z publikacji Rund um das Schuljahr z wydawnictwa Lektorklett (przepis na pieczone jabłka i legenda o św. Marcinie - to ostatnie dla licealistów). Jako polonistka, dopiero od 2 lat ucząca niemieckiego, nie mogę wyjśćze zdziwienia, jak wydawnictwa językowe rozpieszczają nas pod względem obudowy metodycznej... Chociaż z roku na rok jest coraz lepiej i podobną publikację "Kartki z kalendarza" (do wykorzystania na lekcjach języka polskiego, czy lekcjach wychowawczych) przygotowało w tym roku GWO.
Następnie słuchaliśmy piosenki "Ich gehe mit meiner Laterne". Poprosiłam uczniów, aby wynotowali jak najwięcej słów kluczowych z piosenki. Tłumaczyliśmy refren i kilka ciekawych zwrotów. Potem poprosiłam uczniów, by utworzyli  z nowopoznanych słów krzyżówkę do słowa MARTIN. Na koniec prosiłam każdego z uczniów, by wymienił słówko, które zapamiętał z dzisiejszej lekcji, każdy inne. Jeśli czas pozwalił, to słuchaliśmy i śpiewaliśmy raz jeszcze. Uczniowie pracowali z zaangażowaniem. Z pewnością jeszcze nie raz sięgnę po piosenki z kanału muenchenmedia. Niedługo Święta, więc będziemy kolędować po niemiecku.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz