wtorek, 4 lipca 2017

Szkolny klub gier planszowych

Miniony rok szkolny - oprócz Erasmusowych przygód i tikowych lekcji przyniósł mi sporo satysfakcji, gdyż udało się powołać w naszej szkole do życia klub gier planszowych, który po śląsku nazwałam "Grajfką" (co oznacza spryt, dryg do czegoś).


Wszystko zaczęło się od przypadkowo zauważonego ogłoszenia jednego ze sklepów z grami o organizacji wieczorów gier w szkołach. Pomyślałam, że to znakomity pomysł i rok temu po raz pierwszy zorganizowałam wieczór gier planszowych. Pomysł spodobał się także moim kolegom i koleżankom, którzy chętnie włączyli się w pomoc przy organizacji imprez. Szczególnie Iza Wyppich  była nieocenioną pomocą i zawsze służyła radą.
Dzięki nawiązanym znajomościom udało się także w tym roku szkolnym zaprosić Michała i Martę Drzyzgów, którzy zapewnili nam zestaw planszówek i tłumaczyli zasady. Po udanym mikołajkowym spotkaniu przy planszy pomyślałam, że dobrze byłoby ten temat pociągnąć dalej i wtedy zrodził się w mojej głowie pomysł klubu gier.

Pojawił się problem, skąd wziąć gry.  Niestety planszówki nie należą do najtańszych... Postanowiłam zwrócić się z prośbą do wydawców o pomoc w tym przedsięwzięciu i ku mojemu zaskoczeniu od kilku z nich otrzymałam paczuszki z grami dla naszych uczniów. Niektóre wydawnictwa - jak np. Granna - mają programy wsparcia dla szkół . Wystarczy wypisać formularz i możemy cieszyć się grami od Granny, która wydaje sporo gier edukacyjnych i kultowego Farmera. Wiadomo, wydawnictwa to nie studnie bez dna, nie wszystkie zgodziły się przesłać gry za darmo, natomiast od większości otrzymałam bardzo dobre ceny. W tym momencie, po pół roku naszych działań, mamy około 30 gier w naszej szkolnej kolekcji.

Skąd brać pieniądze? Z biletów-cegiełek na wieczory gier planszowych przy wsparciu Samorządu Uczniowskiego, z Funduszu Rady Rodziców, z projektów unijnych (nasza szkoła partycypuje w kilku projektach, w ramach których udało się wygospodarować środki na zakup planszówek).


Jakie gry kupować? 
Przede wszystkim staram się o różnorodność. Mamy więc w naszej kolekcji nieco klasyków, jak np. Wsiąść do pociągu. Przede wszystkim inwestujemy jednak w niezbyt - jak na gry - drogie pozycje. Często wybieram karcianki. Dobrze, żeby rozgrywka zmieściła się w czasie jednej lekcji.






Co udało nam się zorganizować?
Przede wszystkim 3 wieczory gier - w tym jeden międzynarodowy w ramach programu Erasmus+. Oprócz tego szkolny turniej gry Timeline Polska przy wsparciu wydawcy firmy Rebel. Serdecznie polecam tę grę - ma typowo edukacyjny charakter, zasady są bardzo proste - polegają na układaniu kart z wydarzeniami z historii Polski w ciągu chronologicznym.



Zaprosiliśmy również przedstawiciela Portal Games i 2 Pionki (jednego z większych wydawnictw w Polsce), który pokazał naszym uczniom nowoczesne planszówki i opowiedział o ich tworzeniu  i wydawaniu.





Nasze gry wędrowały po Polsce w ramach klasowych wycieczek, towarzyszyły nam na pikniku szkolnym w przeddzień rozdania świadectw. Sami uczniowie namawiali nauczycieli na planszówki podczas lekcji wychowawczych czy spontanicznych zastępstw.



Dlaczego planszówki?
Rozwijają znakomicie kompetencje miękkie - współpracę, umiejętność zarządzania zasobami, czasem, uczą skupienia uwagi, logicznego myślenia, podejmowania decyzji, znakomicie integrują - nie tylko uczniów ze sobą, ale i nas - nauczycieli z uczniami.

I co dalej?
W mojej głowie już zrodził się kolejny pomysł na spotkanie z grami we wrześniu - tym razem chciałabym moim uczniom zaproponować nieco bardziej zaawansowane tytuły. Mam nadzieję, że wraz z wydawnictwem Sharp games (z mojego miasta!) uda nam się zorganizować warsztaty z grą Ulm.
Zapraszam na naszą stronę facebookową , na które opisuję bieżące wydarzenia planszówkowe w naszej szkole.

8 komentarzy:

  1. Magda, świetny pomysł :) ja robiłam z uczniami wieczory (i nocki) gier planszowych. Ale o klubie nie pomyślałam. Warte przemyślenia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam! Czasami okazje do pogrania zdarzają się tak nieoczekiwanie, że dobrze, aby w szkole gry były dostępne. W przyszłym roku powalę o większą regularność spotkań.

      Usuń
  2. Gratuluję inicjatywy! Śledzę Wasz profil na fb i Wasze działania napawają mnie chęcią działania. Stworzyliście wspaniałą grupę, która inspiruje innych. Dzięki Waszemu pomysłowy zaświtało mi w głowie, że w sumie w szkole, gdzie pracuje taki klub może też mógłby mieć miejsce. Oczywiście nie chcę zostać źle zrozumiana. Nie zamierzam nic kopiować z Waszych działań, ale chętnie nawiążę współpracę oraz pozyskam od Was - Autorki bloga jakieś cenne rady i sugestie. Zobaczymy, co uda mi się zdziałać od września. A Tobie Magdo życzę udanych wakacji i wielu inspiracji do działań, które również inspirują czytelników:) Pozdrawiam nauczycielka ZSP w Czarkowie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie za miłe słowa! To dla mnie ogromna motywacja! Proszę korzystać z pomysłów. Jeżeli mogłabym jako pomóc, to proszę śmiało pisać. Sama "raczkuję" w tym temacie i się uczę, ale chętnie pomogę w miarę możliwości :-).

      Usuń
  3. Sporo tej młodzieży na zdjęciach. Gratuluję! Nie wszyscy młodzi ludzie chcą się ruszyć sprzed telewizora / komputera.

    Planszówki rozwijają myślenie, pamięć, koncetrację
    i zwiększają interakcje społeczne (choć czasem te negatywne).
    Gry bez prądu górą!

    My z córką i innymi dzieciakami tez gramy. Raczej w gry dla młodszych, ale kilka pozycji trudniejszych / bardziej zaawansowanych też mamy (większość opisałam na swoim blogu Bajdocja):-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też gram dużo z młodszymi, bo mam przedszkolaczkę w domu :-). Chętnie zerknę na bloga!

      Usuń