piątek, 31 października 2014

Duchy i zjawy ożyły

       Od kilku lat odczuwałam potrzebę rezygnacji z podręczników, które jako antologie tekstów i kompendia wiedzy  nie wnosiły niczego ciekawego do procesu edukacyjnego. W tym roku odważyłam się i moje klasy pierwsze pracują bez podręcznika.  Rzutnik w klasie, komputer w domu ucznia z powodzeniem zastępują drukowaną antologię tekstów. Wszystkie materiały zamieszczam uczniom na Edmodo. Portal ma tę zaletę, że każdy uczeń może poprzez kliknięcie na załącznik dodać go do swojej  wirtualnej teczki. A dla mnie jaka wolność! Nareszcie czytamy to, co ja uważam za słuszne/ stosowne / ciekawe.
Rozkład materiału oparłam na programie "Do rzeczy" napisanym przez Państwa Tatianę Żmij i Arkadiusza Żmija.  Bardzo odpowiada mi układ programu – rezygnacja z chronologii na rzecz nauczania problemowego, skupienie na najpopularniejszych toposach kultury europejskiej. Dzięki takiej organizacji pracy uczeń jest w stanie zauważyć ciągłość pewnych wątków w kulturze, a zarazem wspólnotę doświadczeń ludzkich od czasów antycznych aż po dzień dzisiejszy i współczesną kulturę wysoką oraz popularną.  Program „Do rzeczy” moim zdaniem świetnie współgra z nowymi zadaniami maturalnymi.  Ponadto spiralny układ umożliwi uczniom jeszcze lepsze zapoznanie się z tekstami arcydzielnymi, które w podstawie programowej oznaczone zostały gwiazdką.  Oprócz omówienia lektury w całości, uczeń jeszcze wielokrotnie spotka się z fragmentami utworu podczas realizacji modułów tematycznych. Program "Do rzeczy" stanowił dla mnie inspirację, dobór tekstów do poszczególnych motywów, a także zadania kończące każdy topos to już mój autorski wybór. Natomiast wybór toposów zostawiłam samym uczniom. Na początku roku w ankiecie na portalu Edmodo głosowali, jakie tematy chcieliby omówić w tym roku szkolnym. 
Pierwszy motyw to fantastyka. Przeszliśmy od tekstów dawnych epok, gdzie motywy fantastyczne pełniły głównie funkcje symboliczne, poprzez szekspirowskiego Makbeta, romantyków, do współczesności i tzw. konlangów. Zadanie kończące motyw to przygotowanie w grupach monologu wybranej postaci fantastycznej i stworzenie mówiącego awatara tej postaci (na stronie voki.com). 

Tak cudnie się złożyło, że czas jak najbardziej sprzyjał ożywieniu zjaw i duchów. Niczym na święcie Dziadów przywołaliśmy duchy z zaświatów: Widmo Złego Pana,  Wiedźmy z Makbeta, Król Olch, Goplana... Niektórzy na serio, inni z przymrużeniem oka... 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz