środa, 5 listopada 2014

O filmikach

Temat posta to nie wyraz mojej czułości do kinematografii, nie język, jakim posługuje się moje dwuletnie dziecko, mam na myśli krótkie filmy edukacyjne.

Pierwszy problem - skąd takie filmiki wziąć?
Z pomocą przychodzą nam wydawnictwa, dostarczając nauczycielom na specjalnie przygotowanych platformach materiały edukacyjne, stanowiące najczęściej obudowę metodyczną do podręczników. Mam kilka ciekawych materiałów wydawnictwa Operon. O ile te dla gimnazjalistów czasami według mnie są mało ciekawe i zbyt banalne, to materiały dla licealistów przypadły mi do gustu (np. film o funkcjach językowych, czy "zawód poeta" o grupach literackich dwudziestolecia międzywojennego).
W tym momencie w liceum nie korzystam z podręczników, więc nie mam dostępu do zasobów edukacyjnych wydawnictw. Szukam więc z materiałów zamieszczonych w internecie.  Oto kilka z nich:

  1. Lekcje kanału TedEd . Dla polonistów polecam filmy o twórczości Szekspira: Szekspira porady randkowe, Obelgi w sztukach Szekspira, Wampiry - folklor, fantastyka, fakty, Sztuczne języki - konlangi i wiele innych. Większość z polskimi napisami. Na stronie TedEd możemy tworzyć własne lekcje z pytaniami (otwartymi lub wielokrotnego wyboru), zamieszczać dodatkowe informacje i zadania dla uczniów.
  2. Rok temu odkryłam bardzo ciekawy portal edukacyjny telewizji polskiej www.edu.tvp. Na lekcje języka polskiego można wykorzystać zabawne, animowane filmiki o Pucule i Grzechu prezentujące błędy językowe oraz program "Od słów do głów" - Jarosław Kret prowadzi z profesorami językoznawstwa ciekawe rozmowy na temat poprawnej polszczyzny ( np. o odmianie nazwisk, czy pleonazmach), każda rozmowa rozpoczyna się i kończy zabawną historyjką prezentującą omawiane zagadnienie.
  3. "Błyskawiczne dzieje polszczyzny" - filmiki o pochodzeniu i rozwoju języka polskiego, zabawne, animowane, "przyjemne i pożyteczne" zarazem. 
Można także samemu "zmajstrować" filmik. Istnieje kilka aplikacji, za pomocą których możemy stworzyć animowaną prezentację - filmik edukacyjny. Ja do tej pory używałam PowToona . Tworzenie animacji jest intuicyjne i proste, dokładną instrukcję można znaleźć na stronie nowoczesne nauczanie
Przed zeszłorocznym egzaminem gimnazjalnym przygotowałam dla moich uczniów taką animację o zdaniach złożonych.   

Druga kwestia dotyczy tego, jak wykorzystywać "filmiki" na lekcji. Mogą być one wprowadzeniem do tematu, podsumowaniem, materiałem powtórkowym. Wyświetlane na lekcji lub w domu przez uczniów. Często zdarza mi się zamieszczać filmiki moim grupom na edmodo. Można też ćwiczyć słuchanie / oglądanie za zrozumieniem, tworząc do filmików zestawy pytań. 
Istnieje kilka narzędzi umożliwiających tworzenie interaktywnych filmów z pytaniami i zadaniami dla uczniów. 
  1. Zaption  - prosty w obsłudze, możemy tworzyć pytania wielokrotnego wyboru i umieszczać je w dowolnym momencie filmu, film możemy edytować (przycinać), otrzymujemy informację zwrotną o tym, kto i jak odpowiadał. Taki filmik udało mi się stworzyć na lekcje o filozofii Platona  - fragment wykładu profesora Leszka Kołakowskiego.
  2. eduCanon - współpracuje z edmodo jako aplikacja, nie trzeba otwierać nowego okna w przeglądarce, automatycznie sczytuje listę uczniów przypisanych do klasy na edmodo. Możemy przycinać filmy, dodawać pytania wielokrotnego wyboru, zaznaczanie wszystkich poprawnych odpowiedzi i pytania otwarte - problemy do przemyślenia (reflektive pause). Aplikacja ma tę przewagę nad zaption, że wyświetla filmik z napisami (jeżeli takie są wygrane). 
  3. I EDPuzzle - również współpracuje z edmodo, ale jako oddzielna storna (można się zalogować swoimi danymi z edmodo). Najprostszy w obsłudze, możemy nagrywać swoje komentarze, dodawać quizy (otwarte pytania i  wielokrotnego wyboru). 
Filmiki edukacyjne mogą być nie tylko "ozdobnikiem" na lekcji, ale pomagają w zrozumieniu czasami niełatwych zagadnień, przedstawiając je w atrakcyjny dla ucznia sposób, pozwalają na " zaproszenie" do szkolnej klasy autorytetów w danej dziedzinie, a także pomagają w samokształceniu uczniów, angażując ich w uważne i zaangażowane oglądanie materiałów dydaktycznych. 



1 komentarz:

  1. Bardzo dziękuję za tego posta!
    Inspirująco. Będę wracać:)

    OdpowiedzUsuń